امروز دوشنبه، 19 آذر 1397
رژیم غذایی

روش هایی برای مقابله با اشتهای زیاد و چاقی

روش هایی برای مقابله با اشتهای زیاد و چاقی
به این پست امتیاز دهید
چاقی بیش از اندازه با عدم توان در کنترل اشتها
جلوگیری از اشتها و چاقی

اگر می خواهید با اشتهای زیاد و چاقی مقابله کنید و این بیماری آزار دهنده خود را درمان کنید، در این مقاله روش هایی برای شما معرفی می شود.

اشتهای زیاد دشمن شما در مقابل مواد غذایی خوش رنگ و بو است. برخی از سرکوب کننده های اشتها به شما کمک می کنند که با این عوامل مقابله کنید و گرسنگی تان را با روش های طبیعی و بدون ضرر تحت کنترل خود در آورید.

خواب از اشتهای زیاد و چاقی جلوگیری می کند

محرومیت از خواب علاوه بر این که باعث تحریک پذیری و ضعف تمرکز می شود میزان هورمون هایی که به شما اعلام می کند چه زمانی سیر هستید را کاهش می دهد. از سوی دیگر هورمون هایی که اشتهای شما را تحریک می کند را افزایش می دهد. نیاز خواب در هر فردی متفاوت است اما با توجه به میزان استاندارد بنیاد ملی خواب بزرگسالان باید هر شب زمانی بین 7 تا 9 ساعت بخوابند.

ورزش راهی تضمینی برای جلوگیری از چاقی

ورزش به مدت 30 دقیقه در روز و یا بیشتر یک راه مطمئن و تضمینی برای جلوگیری از اشتهای زیاد و چاقی محسوب می شود.

البته ورزش ممکن است برای همه افراد یک مهار کننده اشتهای موثر نباشد. مثلا به گفته ی محققان تغذیه،  انرژی مصرفی خانم ها بعد از ورزش افزایش می یابد اما برای مردان این گونه نیست. همچنین زنان لاغر نسبت به زنان چاق بیشتر از مزایای کاهش اشتها توسط ورزش بهره مند می شوند.

مصرف مواد غذایی با فیبر زیاد

غذاهای سرشار از فیبر نیز در فهرست بی خطر ترین سرکوب کننده های اشتها قرار دارند. فیبر ها به دو شکل وجود دارند:

  • فیبر محلول
  • فیبر نامحلول

فیبر نامحلول نمی تواند در آب حل شود، اما فیبر محلول در آب حل می شود و یک ماده ی ژل مانند می سازد.

غذاهای غنی از فیبر مانند سبزی ها، میوه ها، غلات کامل و حبوبات، باعث می شوند که شما به مدت طولانی تری احساس سیری کنید و به شما کمک می کنند کم تر بخورید. جویدن آن ها نیز مدت بیش تری طول می کشد، در نتیجه به بدن شما زمان می دهد تا به مغزتان فرمان دهد که شما سیر شده اید.

مصرف مداوم آب در طول روز

گاهی اوقات حس گرسنگی شما در واقه حس تشنگی است. زمانی تشنگی شدید بوجود می آید که شما به اندازه کافی آب ننوشید و یا هنگامی که غذا می خورید و خون تان غلیظ می شود برای رقیق کردنش به آب نیاز دارید. هرچند ممکن است شکم تان را با عجله پر از مواد غذایی کنید اما ممکن است مرکز سیری شما به اب نیاز داشته باشد و دوباره احساس گرسنگی کنید.

بنابراین دفعه بعد که احساس گرسنگی کردید به جای خوردن غذا 2 لیوان اب بنوشید که مشخص شود آیا بدنتان به اب نیاز دارد یا خیر.

آب یکی از بهترین سرکوب کننده های اشتها محسوب می شود بنابراین تا می توانید در طول روز آب بنوشید.

فرشاد خزلی
نویسندهفرشاد خزلی
عضو تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید